Steeds meer sportverenigingen scoren met TikTok!

Na Instagram, Facebook en Twitter gebruiken sportverenigingen steeds vaker het medium TikTok. Dit nieuwe platform neemt in de coronacrisis enorm toe in populariteit. Het blijkt een podium voor talloze sporters en sportclubs van over de hele wereld!

In januari, februari en maart van 2020 is TikTok 315 miljoen keer gedownload. Daarmee staat het volledige aantal downloads van de app inmiddels op ruim 2 miljard. Het bedrijf Newcom Research onderzocht de status van TikTok in Nederland: 0,7 miljoen gebruikers, maar hier zijn de 6-14 jarigen niet meegenomen in het onderzoek. De app is juist zeer in trek onder deze doelgroep.

Populair in de sportwereld                                                            

De toenemende populariteit van TikTok zien we dus ook in de sportwereld. De NBA heeft inmiddels al meer dan 10 miljoen volgers en is daarmee de populairste sportorganisatie op dit platform. In Nederland zijn Ajax en de KNVB de grotere accounts, met 100.000 volgers.

Bas Tietema, wielrenner en youtuber, is sinds kort ook actief op TikTok. Hij heeft een succesvol YouTube-kanaal waarop hij video’s rondom sportevenementen plaatst, zoals de bekende videoreeks ‘Tour de Tietema’. “Je ziet dat er een scheiding is tussen sporters en clubs die het actief gebruiken en een groep die alleen nog passief naar video’s kijkt. Nu is echt de tijd om in te stappen en content te maken. Er liggen enorm veel kansen om snel te groeien. TikTok wil nu zoveel mogelijk gebruikers trekken om er daarna een verdienmodel omheen te bouwen. Nu er niet gesport wordt en geen evenementen plaatsvinden, heeft de sportwereld de tijd om na te denken over wat voor content er gemaakt en gedeeld kan worden voor fans. TikTok moet hierbij zeker een rol spelen. Er is veel groeipotentieel”.

Ontwikkeling                                                                                    

Net als veel andere platforms is ook op TikTok het een en ander aan te merken. Tietema legt uit dat TikTok er hard aan werkt om een volwassener en betrouwbaarder platform te worden. Het imago zal dus een beetje veranderen. “De makers willen graag wat meer serieuze content gaan delen. Nu staat TikTok vooral bekend om de dansjes en challenges. Maar de doelen voor in de toekomst gaan meer richting het delen van informatie en kennis. Sport speelt ook een belangrijke rol in die visie.”

Ideaal voor jongeren                                                                         

In Nederland is nog lang niet iedere sportorganisatie actief op het platform. Tietema heeft nog een aantal tips voor als je een goede start wil maken met een TikTok-account: “Om succesvol te zijn moet je in ieder geval creatief zijn. Daarnaast zie je dat veel organisaties één persoon inzetten die het merk vertegenwoordigd. Voor sportbonden en -clubs kan het lastig zijn om de sporters hiervoor in te zetten. Maar vrijwel iedereen in de sport heeft moeite jongeren te bereiken, en daar is TikTok juist een ideaal platform voor. De gebruikers zijn erg betrokken bij de content. Wij zien dat de conversie erg hoog ligt als je een vraag stelt, of linkt naar andere social media-kanalen.”

Leer meer op online congres                                                          

Wil je graag meer weten over de kansen die TikTok voor een sportvereniging kan bieden? Tietema zal een interactieve sessie verzorgen op het online congres ‘Connect Online’. Voor dit congres kun je je  inschrijven! 

Benieuwd naar dit online congres van Bas en wil je je inschrijven? Ga dan naar de website van Voor Clubs.nl!

Link: https://voorclubs.sport.nl/nieuws/2020/05/tiktok-biedt-sportverenigingen-kansen

Bron: Voor ClubsLink:

Creative Developer › Head of Digital